10/23/09

FlashForward: Gimme Some Truth


FlashForward, also known as "OMG LOST IS ENDING WHAT DO WE DO!?", enters into its fifth episode shuffling around pretty much the same as the first four episodes. The blackouts which happened world-wide are still being investigated by the FBI. No surprise - I expect that will be going on for the entire season. What's interesting in this episode is that for some weird, stupid political reasons (and pretty much any political reason is stupid) they're being investigated for the unorthodox investigative techniques they're employing in their Mosaic... investigation... /cough... investigate. Also, there's China. So they're still shuffling around... but in Gimme Some Truth, it seems to be getting a bit more interesting.

FlashForward seems to have been struggling to stay above water and differentiate itself from Lost while remaining a viable replacement. What's different about the two mysteries in these respective shows is that in Lost, figuring out the mystery meant survival. In FlashForward, figuring out the mystery means... uh... figuring it out? Ok, yeah, so, blackouts across the whole world mean a significant threat to humanity and warrants investigation (Ugh! there's that word again!), but in all honesty through most of the first four episodes I couldn't bring myself to really care. The characters seemed to have canned story-lines (an alcoholic lead? really?) and the overarching story looked like it was grasping for cohesiveness.

But in this fifth episode, much like in this season of Heroes, it seems to be picking up. Ideas are coming together, plots and characters are getting fleshed out, the investigation seems to be leading somewhere and I'm starting to care. John Cho has always been the stand-out actor for me and, although his part in this episode is small, he still shines brightly enough to catch my attention. Maybe I'm biased because he's Sulu... or maybe I feel sorry for him because he's gonna die... either way, I like him. Which makes it a little bitter-sweet that the bad-guys seem to be Asian.

The leading suspects in the inv-... uh... the... search... for the cause of the blackouts are the Chinese. This is because China had the least percentage of casualties while America had the most. Also because irrelevant Chinese references are made throughout this episode. Seriously, JJ Abrams was at least a little more subtle.

I was gonna quit watching FlashForward, but this episode makes me think there might be promise. Be assured we will investigate the matter further.